Бурятский язык





Урок в 5 классе по теме:
"Сагаалган – манай һайндэр"

По программе: бурятский язык как государственный
Подготовила: Дашиева С.Н., учитель бурятского языка
МБОУ Гильбиринская СОШ


Цель урока: формирование лексических навыков в условиях решения учебных задач по теме «Сагаалган»
Учебные задачи, направленные на достижение личностных результатов обучения:
1)контролировать и оценивать свою работу, ее результат, работу других учащихся;
2)формирование уважительного отношения к иной точке зрения;
3)воспитывать уважительное и бережное отношение к традициям и обычаям бурятского народа
Учебные задачи, на достижение метапредметных результатов обучения:
1)формировать умение работать с информацией;
2)развивать умение учащихся выступать в диалоге;
3)формировать познавательную рефлексию;
4)работать в группах
Учебные задачи, направленные на достижение предметных результатов обучения:
1)формировать лексические навыки по теме  «Сагаалган»
2)развивать навыки и умения во всех видах речевой деятельности
Оборудование: интерактивная доска, проектор, ноутбук

Оснащение урока: карточки с заданиями, мультимедиа, учебник.
Формы и методы: проектная,творческая работа, выступление-представление по теме урока.
Фонетический материал [ с], [г], [һ]
Лексический материал: амаршалга, хүсэхэ, угтаха, үдэшэхэ, үреэл, ёһо заншал, литэ, ёохор наадан, сагаан  эдеэн, жэл, һайндэр, хадаг, золголго.
Социокультурная информация:  Сагаалган. История, обычаи.
Ход урока:
1.Эмхидхэлэй үе
-Сайн байна, үхибүүд! Хэшээлдэмнай олон айлшад ерээд   байна, мэндэшэлэебди. Улыбнемся друг другу, поднимем настроение и начнем нашу работу.
- hуугты!

2.Фонетическэ һорилго: (слайд дээрэ)

- Хүндэтэ үхибүүд! Оронгын һургуулиин 5-дахи классай һурагшад  таанадта Интернедээр амаршалга эльгээгээ. Энээниие хараад, һурагшад юун гэжэ хэлэнэб, ямар һайндэрөөр таниие   амаршалнаб гэжэ хэлэжэ   үгыт.
1.Постановка цели и задач урока
Слайд (поздравление учащихся)
Кто догадался,о чем мы сегодня будем говорить? (о Новом годе -Сагаалган).
- Зүб. Мүнөө хэшээлдээ буряад   арадай Шэнэ   жэл – Сагаалган тухай хөөрэлдэхэбди 
- Υхибүүд, хэлэгты даа, Сагаалган гээшэмнай юун бэ?
- С какими словами ассоциируется праздник Сагаалган?
- Назовите существительные.
                         
                                    hара                     hайндэр                           ёохор

                                                                   САГААЛГАН

                                       эдеэн                       бишэн                             литэ           хадаг        
- Υгэ бүхэниие уншагты.
- Теперь подберите к каждому понятию характеризующее его прилагательное или глагол.

                                
                    сагаан hара                      буряадай hайндэр                        ёохор хатарна

                                                                 САГААЛГАН


  сагаан эдеэн                        бишэн жэл                          монгол литэ             хүхэ хадаг
                                                                                                      
- энэ үгэнүүдые холбожо мэдүүлэл зохёогты.
Буряад арадай һайндэр – Сагаалган ондоо һайндэрнүүдһээ ямар илгаатайб гэжэ хэлэхэ.
(празднуем месяц, дарим подарки, в дацанах проводится молебен, культовый, религиозный праздник и т.д.)
2.Сагаалган гэһэн темэеэ дабталга, бэхижүүлгэ.
Зай, үхибүүд, Сагаалган гэһэн темээр юу мэдэхэ болообта дабтаябди.
1.Литэ. (һурагшад 12 жэл тухай зураһан зурагуудаа харуулаад, шүлэгүүдые уншана).
2.Хадаг (5 үнгын хадаг тухай хөөрэнэ, Сагаалганаар амаршалхадаа хадагаар золгоно, үреэл уншана)
3. Үрелнүүд (конкурс)  
  • Сагаалганаар амаршалнаб! (Сагаан һараар, Шэнэ жэлээр, һайндэрөөр, Бишэн жэлээр)
  • Һайниие (элүүр энхые) хүсэнэбди
  • Ута наһа, удаан жаргал
  • Амжалта  
Мэдүүлэлнүүдые уншаха, зурагдаһан үгэнүүдые,   мэдуулэлнуудые
оршуулха.
Һайндэр - Шэнэ жэл , Сагаалган - Сагаан   һара, Сагаалганаар!
Угтанабди - встречаем
Амаршалнабди - поздравляем
Хүсэнэбди - желаем
Эдэ угэнуудые хэрэглэн багша хөөрөө эмхидхэхэ.
Слайд
Физминутка
  • Дэбхэ, дэбхэ дэбхэрэе
  • Нэгэ хүлөө үргэе!
  • Дэбхэ, дэбхэ дэбхэрэе
  • Нүгөө хүлөө үргэе!
  • Дэбхэ, дэбхэ дэбхэрэе,
  • Альгаа ташан амарая!
3.Групповая работа.
Мүнөө   бүлэгөөр ажал хэхэбди. Хоёр бүлэг боложо хубаархабди, бүлэг бүхэн даабари абахат. Сугтаа даабарияа дүүргээд, тэрэнээ хамгаалхат.
Открытка бэлдэе, бэе бэеэ амаршалая, һайниие хусэе, дуу дуулая.
Сейчас поработаем в 2-х группах. Каждая из групп получит карточку с практическим заданием. В результате проделанной работы у вас должен получиться проект, который вы должны защитить, т.е вы своей продукцией ответите на приветствие – поздравление учащимся Оронгойской школы, поздравите с Сагаалганом.
Слайд
Защита проектов (жэшээ)
1гр. Энэ открытка эжыдээ бэлэглэхэб. Сагаалганаар амаршалхаб. Энэ открытка гоё.Энэ открытка дээрэ хони зураабди.
2 гр. Сайн байна, Оронгын hурагшад. Сагаалганаар таниие амаршалнабди. hайн hурахыетнай хусэнэбди. Манай нютагта айлшалжа ерыт. Сагаалганааа угтая, наадая,   дуулая, хатарая.
Рефлексия. Подведение итогов урока.
Бэрхэнүүд! Ямар гоё амаршалганууд гээшэб!
Слайд
Юу мэдэхэ болообиб?
Ямар юумэ һайнаар хээбиб?
Юу хүндэ   хүндэ байгааб?
Что нового узнали? Что получилось? Что вызвало трудности?
Оценивание:
Оцените ответы, работы друг друга. Кто, как работал. Кому поставите «5», «4», «3». Почему, обосновать свой ответ.
( hайн   ажаллаа, гоё открытка хээ, гоеор дуулаа, hайнаар буряадаар хэлэнэ, муу ажаллаа   г.м.)
Гэрэй даабари:
«Сагаалганай бэлэг» гэжэ рассказ уншаха, упр.34 дуу сээжэлдэхэ.
Багша:
Һайнта даа, үхибүүд. Хэшээлдээ һайнаар хүдэлөөт. Спасибо, ребята, за урок. Хорошо поработали.
Баяртай!



Комментариев нет:

Отправить комментарий